söndag 26 juli 2009

Underligheter


Den senaste tiden så har antalet vuxna kvinnliga medlemmar av mitt hushåll ökat dramatiskt (från 0 till 1). På det stora hela så har det mest positiv inverkan både på hushållet och på mitt liv, men jag har noterat att vissa konsumtionsvaror som jag tidigare alltid haft bra koll på och som aldrig tidigare varit en bristvara eller ett problem numera alltid synes vara slut eller på väg att ta slut.


Toalettpapper.

Jag vet vad toalettpapper används till och hur mycket som behövs. Trodde jag. Nu börjar jag misstänka att det finns en eller flera användningsområden för toalettpapper som jag inte hade en aning om existerade. Jag köper storpack av Särla, fyller på på båda toaletterna och lämnar flera rullar i reserv i nära anslutning till anläggningen. Trots detta så måste jag numera dubbelkolla tillgängligheten innan jag sätter mig. Hur går det till? Finns det något jag inte vet om när det gäller toapapper, typ att det bara är dom innersta tre varven som egentligen är något att ha och att man därför måste snurra av och slänga allt det andra? Eller finns det andra, hemliga och extremt känsliga användningsområden som vi män inte är förtrogna med?


Tvättmedel.

Jag är 41 år gammal. Har bott själv i långa perioder i mitt liv. Jag har två barn och jag gillar nytvättade kläder, sängkläder och andra textilier. Men åtgången av tvättmedel den senaste tiden slår alla prognoser. Sist jag var på ICA köpte jag dubbel uppsättning, två paket för vittvätt och två paket för kulörta plagg. Så när damen ifråga påpekade att "tvättmedlet är snart slut" så utbrast jag triumferande: "det är det inte alls, för jag har en uppsättning till". Men tji fick jag, för den omgången var även den redan konsumerad.

Tvättmaskinen går hela tiden, men tvättkorgen är för länge sedan tom. Vad är det som tvättas? Jag vet inte, och jag kommer nog aldrig få reda på det.


WC-anka.

Lite grand som en anknytning till punkten om toalettpapper, toalettrengöringsmedlet försvinner även det i en rasande fart. Missförstå mig inte, jag tvättar mina toaletter regelbundet och noga. Men i min värld så är wc-ankorna ganska dryga saker - man använder hyfsat små mängder och det blir ändå rent och fint. Att köpa ny wc-anka var tidigare något av en happening. Så icke nu. Återigen misstänker jag alternativa, för mig okända, användningsområden för den här produkten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar