tisdag 1 december 2009

DN - Det mest politiskt korrekta vi har

Anders R Olsson skriver i DN idag om rapporteringen av våld i media. Enligt hans hypotes så fokuserar media på muslimers våld och undviker att rapportera "vanliga" svenskars våld (Anders använder män som agar sina kvinnor när dom är berusade som exempel). Det blir intressant när han hävdar att det är 10 gånger fler "vanliga" svenskar som agar sina kvinnor än muslimer som utövar våld.
Vad betyder det i absluta tal? Det finns 100.000 muslimer i Sverige, att jämföra med runt 8500000 "vanliga" svenskar (det finns 9 miljoner invånare i Sverige, men förutom de 100.000 muslimerna så finns det en massa andra invandrargrupper som kanske inte faller in i gruppen "vanliga" svenskar...). Alltså finns det 85 gånger fler "vanliga" svenskar än det finns muslimer. Med Anders resonemang så är alltså våldsverkarna 8,5 gånger vanligare bland muslimer än bland "vanliga" svenskar. Om det stämmer så gör ju media rätt i att presentera det som ett stort problem.

3 kommentarer:

  1. Haha, så sant så. Får hoppas för A.r.O att han tagit in detta i sin beräkning, annars är han bra korkad.

    SvaraRadera
  2. Både du och Olsson rör dig med diffusa begrepp, vad är vanliga svenskar? jag som har en svensk far och finsk mor är jag vanlig svensk?
    Varför använder du ordet "aga" istället för vad det är, kvinnomisshandel med dödlig utgång.
    Visst kan man raljera med siffror och göra sig lustig med olika avancerade intellektuella resonemang, men det förändrar inte den skeva verklighets uppfattning som media förmedlar, och bagatelliseringen av konsekvenserna vår alkoholkultur.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig, "vanliga" svenskar är ett väldigt diffust begrepp. Det är därför jag satt det inom citationstecken.
    Aga är tämligen synonymt med misshandel, men jag byter gärna orden. Har inte för avsikt att försvara eller förminska problemet med alkoholrelaterat våld, jag vill peka på bristerna i Anders R Olssons resonemang.
    Jag håller inte med dig om att vår alkoholkultur bagatelliseras, det finns massor med kampanjer, material och insatser för att koma till rätta med det. Mer behövs kanske, jag är ingen expert på området.

    SvaraRadera