måndag 20 april 2009

EUs budget

En snabbtitt på EUs budget:

Budgeten uppgick totalt till cirka 116 096 miljoner euro. Det motsvarar ungefär 1 271 251 miljoner svenska kronor (ungefär dubbelt så mycket som den svenska statsbudgeten) enligt den kurs som gällde den 31 december 2008, 1 euro = 10,95 svenska kronor.

Av detta går 45,2% till jordbruksstöd och 6,6% till administration (exempelvis löner). Dom som författar budgettexterna inser uppenbarligen det kontroversiella i detta och har valt att kalla jordbruksstödet för "Skydd för förvaltning av naturresurser", en skrivelse som antas vara mer gångbar.
Definitionen av "Skydd för förvaltning av naturresurser" är: "stöd bland annat till miljö och den gemensamma jordbrukspolitiken".
45,2%, mina damer och herrar. Det är i runda slängar 575 598 miljoner kronor. Det får man en del skogaholmslimpor för.

6,6% i "administration" är inte fy skam heller. Det innebär att det kostar 84000 miljoner att driva det här projektet. Smaka på siffran, 84 tusen miljoner. I administration. Känns det bra? Sverige slantar in strax över 20 000 miljoner och vi "får tillbaka" ungefär 11 000 miljoner. Nu vill jag inte skjuta in mig på att just vi är nettobidragsgivare, hade projektet varit vettigt så tycker jag nog att Sverige skall dra sitt strå till lasset. Men med tanke på att det krävs 4 gånger det svenska bidraget bara för att täcka de administrativa kostnaderna (Margot Wallströms pension, lastbilarna mellan Bryssel och Strasbourg etc) så blir man en smula nedstämd.

Vi betalar även 543 miljoner kronor i något som i budgeten lakoniskt kallas för "Storbritannienavgift". Say no more.

All data är hämtad från http://www.eu-upplysningen.se. Budgeten är inte det som dom helst vill att man skall fokusera på. Testa gärna att försöka hitta dom här siffrorna innan ni klickar på min fusklänk:
http://www.eu-upplysningen.se/Institutioner-och-beslutsprocesser/EUs-ekonomi-och-budget/Medlemslandernas-avgifter-och-aterfloden2/2009/.

Det är inte helt enkelt att hitta rådata på EU-upplysningen, antagligen på grund av rådatats avskräckande effekt. Dom som jobbar med siten EU-upplysningen får ju sin lön ifrån dom 6,6%.

P.S.
En cool grej med blogger är att rättstavningsverktyget gärna vill ersätta "euro" med "ehuru". Det vill jag med.

2 kommentarer:

  1. Storbritannien avgift?! Det får bli junilistan för mig också. Men det räcker ju inte att vi sitter här och rynkar på näsan, det måste till en rejäl kris, men den kommer nog. Jag är trots allt,optimist.

    Alltid anonym.

    SvaraRadera
  2. Junilistan var det redan innan men efter detta ska jag försöka rösta 2ggr, minst!

    SvaraRadera