lördag 11 april 2009

Påsk

I går var det långfredag, eller "Good Friday" som det heter på engelska. Som alla vet var ju korsfästelsen precis som mycket annat Jesus tog sig för ett noga arrangerat spektakel i syfte att uppfylla gamla profetior och på så sätt övertyga folk att han var messias. Att han var en vanlig människa kan ju heller inte någon förneka, det finns ju bara en Gud. Men vad i hela fridens namn är den helige ande? Och hur synd är det inte om Josef? Han gifte sig med Maria, fick inte komma till, men tvingas bli plastpappa åt en byting som någon annan avlat. Jag tror det där med den helige ande helt enkelt är en jävligt lam ursäkt från Maria när hon panikslagen upptäcker att hon är på smällen. "Nä men Josef, jag lovar, det måste vara ett mirakel, jag har inte varit med någon annan, allra minst den där snygge getfarmaren som bor mittemot och som brukar komma hit med kakor och mjölk när du är på förrättning".


Nu tror jag i och för sig att Josef och Maria knullade som kaniner i Galiléen. Vad skulle dom annars göra?

Men åter till "Good Friday". Påsk, alltså. Då får man käka ägg och lamm, det är schysst. Ägg är även i vanliga fall en hörnsten i min diet (den kompletta listan är: rött kött, ägg, proteinshake, olika varianter av alkohol, nötter, choklad, ölkorv, tabletter), men nu till påsk ser jag fram emot i att frossa (alltså 5+ ägg om dagen). Och jag har den samlade läkarkåren bakom mig (långt bakom mig).

Så, för att summera upp påsken: Det finns ingen Gud. Jesus var en charlatan och hans föräldrar var vanliga medel-Svenssons. Han dog inte på korset och han återuppstod aldrig. Vi har destillerat ner påsken till nån form av MGN bestående av vin, ägg, lammkött och ledigt från jobbet. Det funkar för mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar