måndag 27 april 2009

Riga

Jag har kameran med mig och har tagit några fina bilder på Daugava, men tyvärr har jag inte teknik med mig för att facilitera överföring från Canonen till laptopen. Så jag kompletterar senare med lite visuella intryck.
Man ser inte så mycket spår av Carolus Rex här längre. Mest monument över hur fantastiskt glada dom är över att slippa vara ryssar. Det jag tänker på mest är ju gamle Lewenhaupt som satt här och pöste medan Karl XII gjorde upp med polackerna. När det väl var dags att vandra mot Moskva var Lewenhaupt inte alls sugen på att lämna den här stan. Till syvende och sist så var det Lewenhaupt som av ren lättja och dumhet kapitulerade med hela den svenska armén strax efter Poltava till tsar Peter. Han borde stannat här i Riga.

2 kommentarer:

  1. Ballt i Baltikum? Torsk på Tallinn? Roligt i Riga? Vilse i Vilnius? Cava i Daugava? (ja ok, nu börjar det gå utför...)

    Jag ser fram emot bilderna.

    Alltid anonym.

    SvaraRadera
  2. Ungefär så! 25 grader varmt och vindstilla idag. Daugava ligger blank.

    SvaraRadera